Gyakran ismételt kérdések
-
Ezt nem tudom. Becsléseink szerint csak a KKV szektorban legalább 25-30 ezer olyan vállalkozás működik Magyarországon, akinek már alapítania kellett volna bizalmi vagyonkezelést, és akkor még nem vettük figyelembe az egyéb, nem pusztán üzleti célú felhasználási lehetőségeket.
Valószínűleg nehezíti a bizalmi vagyonkezelés szélesebb körű elterjedését, hogy egyszerre igényel széleskörű jogi, számviteli és adózási ismereteket, amelyek egymás nélkül nem értelmezhetőek. Az ügyvéded, könyvelőd már biztosan találkozott vele, de senki nem ajánl szívesen olyan lehetőséget, amelyet teljes egészében nem ismer.
-
Egyáltalán nem. A bizalmi vagyonkezelés magyarországi bevezetését valódi társadalmi igény, elsősorban az első generációs családi vállalkozások átadása indokolta. A hazai szabályozás még nem tart ott, hogy egészen hétköznapi célokra is alkalmas legyen, de a külföldi gyakorlatban külön kategória a Vagyonrendelő hétköznapi személyes céljaira (például a házi kedvencek vagy sírhelyének gondozása halála után) alapított trust.
Tény, hogy az első években a legvagyonosabb magyar magánszemélyek számára volt elérhető a bizalmi vagyonkezelés, mert csak a legnagyobb tanácsadó cégeknél volt meg az alapításhoz szükséges komplex szakmai tudás. Azóta viszont a kínálati oldalon is egyre több szolgáltató kezdett el bizalmi vagyonkezeléssel foglalkozni, és az erősödő versenyben fokozatosan csökkentek az alapítási és működési költségek.
-
Attól függ. A költségekben nincs aránytalanul nagy különbség, de tényleg minden bizalmi vagyonkezelést csak az egyedi körülmények ismeretében lehet értékelni. Ami biztosan felmerül:
ügyvédi vagy közjegyzői munkadíj (utóbbi mértékét jogszabály határozza meg §),
nem üzletszerűen eljáró Vagyonkezelő esetén az MNB nyilvántartásba vételi eljárás díja 50.000,- Ft,
szakértő tanácsadók és piaci értékelések díja,
könyvelési költség a működés során.
A szolgáltatói oldalon egyedülálló módon nekünk nem kell az induláskor alapítási költséget fizetned, azt a folyamatos fenntartási szolgáltatásunk díja tartalmazza 5 évre elosztva. Ha az ügyfeleink hosszútávra terveznek, akkor ahhoz alkalmazkodunk mi is!
-
Ez valójában két kérdés.
Egyrészt az év végi zárás és a bevallási időszakban mindig fokozott az érdeklődés. Az alapítás gyors, de a teljes folyamatra érdemes 3-4 hónapot számolni. Ebbből az MNB nyilvántartásba vétel 60 nap (plusz 30 nap hiánypótlás), amire szükség van az adószám igényléséhez és a tulajdonsváltozások bejelentéséhez a közhiteles nyilvántartásokba. Lehet sokkal gyorsabban is, csak nem ajánlott.
Másrészt a legérdekesebb kérdés annak az időpillanatnak a kiválasztása, amikor érdemes ebbe belevágni. Például egy vagyontárgy értékesítése előtt biztosan van értelme bizalmi vagyonkezelést alapítani, de egy növekvő vállalkozás esetében érdemes megvárni a megfelelő pillanatot.
-
Szánj rá körülbelül 15-20 percet, és beszéljük át kötetlenül és díjmentesen a kérdéseidet és céljaidat. A személyes, telefonos vagy online beszélgetés végére tudni fogod, hogy mikor és hogyan érdemes bizalmi vagyonkezelést alapítanod.
Kérdésed van?
Vedd fel velünk a kapcsolatot, biztosan tudunk rá válaszolni!
Még az is lehet, hogy bekerül a GYIK-be!